22-06-2016 - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu 22-06-2016 - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

22-06-2016

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

28 Juni 2016 | Nederland, Zutphen

Zwillbrock-Zutphen, woe. 22-06-2016 Wat het ontbijtbuffet bijzonder maakt is het handgeschreven kaartje met onze naam op tafel en de hartelijke dame die het ontbijt verzorgt. Niet alleen bakt ze precies het eitje dat we willen maar ze geeft ook enthousiast uitleg over alle lekkere streekproducten die we kunnen uitproberen. Tegenover het hotel ligt, in een prachtige tuin, het barokke, sint Franciscus kerkje. Het kerkje is wit geschilderd zodat de barokke elementen: altaar, preekstoel en biechtstoelen mooi tot hun recht komen. Het is te bewonderen vanuit het bidhoekje achter een hek. Vandaag een stralende dag! Na 100 m. zijn we bij de Nederlandse grens, zien we het laatste R1 bordje en houdt de gps acuut op met de route aangeven. We fietsen op de kaart maar na een halfuurtje blijkt dat spoorzoeken want de route wordt in tegenovergestelde richting beschreven. Jan zet resoluut de gps aan op Zutphen. En... het wordt een geweldige fietsochtend. We fietsen rakelings langs Groenlo en dan begint een tocht over onverharde fietspaden en landwegen kris kras door het boerenland, langs beken, poeltjes en door bossen. We doorkruisen slechts een dorp, Beltrum, met een bijzonder hazenbeeld op het kerkplein. Er is meer weiland en meer koeien dan in Duitsland. Rond de middag zijn we in Almen, bij uitspanning 'De hoofdige boer', een begrip in de streek. In de theetuin zijn schaduwrijke zitjes en we eten een pannenkoek. De laatste kilometers gaan langs de grote weg en we komen Zutphen binnen door, alweer een mooi park. Vriendin Jose is gelukkig thuis. Ze woont in een hofje en we drinken gezellig koffie in de tuin. Andere hofbewoners sluiten zich aan bij ons gesprek en zoon Steef komt even aan. We besluiten in Zutpen te blijven. Jose belt kennissen met een B en B maar die zijn volgeboekt. Ze weet er nog eentje zowat bij haar om de hoek. We lopen er heen en hebben beet. Het logement is een historisch pandje en gastvrouw Ineke toont het Achterhuis, een appartementje in de tuin. We komen er via een poortje in een gang tussen twee huizen. Een uniek verblijf voor onze laatste avond onderweg. Tegen vijven brengen we onze spullen naar de kamer die smaakvol is ingericht met oude spulletjes. We kijken uit op een wilde tuin vol bloemen. Jan leest in ons gidsje welke lf routes we in Nederland moesten volgen. Dat weten we dan voor een volgende keer. Als we gedoucht en ingericht zijn halen we Jose op en wandelen de binnenstad in. Op het terras van Chapoo brengen we etend en babbelend de zomeravond door. Terug in ons appartementje heeft de gastvrouw het grote spijlenbed opgedekt met wit linnengoed. Zeer uitnodigend om in bed te duiken!