20-06-2016 - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu 20-06-2016 - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

20-06-2016

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

22 Juni 2016 | Duitsland, Münster

Rheda-Muenster, ma. 20-06-2016 Na een copieus ontbijt staan we in de zon en in de startblokken. Het straatje uit en we zitten op onze route. We fietsen weg van de Ems en komen in het stroomgebied van een paar beken die ruimte krijgen zowel voor hun natuurlijke loop alsvoor overstromingen. Daar is hard aan gewerkt zo te zien. Het is lekker fietsen kronkelend door de landerijen met tarwe, gerst, rogge en mais, af en toe een bosje en geen heuvel meer te bekennen. De wind is gedraaid naar zuid en dat is gunstig voor ons. In Marienfeld stoppen we bij het klooster Marienfeld, een cistercienzerabdij van 1222. De kerk heeft romaanse, gothische en barokke elementen. Een zijbeuk heeft men verbouwd tot sobere gebedsruimte waar de zusters de getijden bidden. Naast de kerk is een landhuis en verschillende bijgebouwen die dienst doen als winkel, cafe en hotel. We fietsen verder naar Harsewinkel. Op het industrieterrein is een enorm bedrijf van Claas, bouwer van landbouwmachines. We vermoeden dat hij voor Harsewinkel is, wat Philips voor Eindhoven was. Verder door het Auenlandschap van de Ems, de bosjes en de velden. Op een akker oogst men de laatste asperges met een ingenieus systeem: een soort rijdende, overdekte tafel tilt de plastic stroken op die de asperges bedekken en een stuk of zeven mensen oogsten de asperges. Nooit eerder gezien. Rond de middag zijn we in Warendorf, hanzestad met als bijnaam 'de paardenstad'. Er worden in de omgeving veel paarden gefokt en het duits olympisch ruiter commitee heeft er haar thuis. De markt is klein maar een plaatje met zijn oude huizen en raadhuis. Een voorbijganger prijst ons het eerste terrasje aan. 'In mezzo' ligt midden op de markt, is een ristorante en serveert een smakelijke salade en gevulde aubergine. De lucht is intussen dicht getrokken en we fietsen vrolijk en snel verder door eenzelfde landschap met af en toe een grote boerderij en ook een pluk zoevende windmolens. Een aardappelboer heeft het zelfs over een aardappelprinses. Het moet niet gekker worden. Tegen vier uur rijden we Muenster binnen door groen en een paar villawijken tot we in de binnenstad zijn. Het laatste, half uur spetterde her wat. Nu begint het te regenen. Muenster is nu een grote, moderne stad met een geschiedenis die terug gaat tot Karel de Grote. In de 14de eeuw werd ze hanzestad en op 15 mei 1648 stond Muenster in het middelpunt van de Europese geschiedenis toen in de raadskamer de Vrede van Muenster gesloten werd die vrede betekende tussen Spanje en de Nederlanden en het einde van de Dertig jarige oorlog. In de tweede wereldoorlog werd 90% van de stadplat gebombardeerd. De inwoners herbouwden het stadshart volgens de historische plannen. De markt is hersteld in oude glorie met raadhuis, oude huizen en de Lambertikerk. Deze katholieke stadskerk is een laatgotische hallenkerk met drie figuratieve, fel gekleurde glasramen rond het hoogkoor. Het raadhuis en de huizen schitteren als vroeger en onder de bogen van de galerijen zijn dure winkels. We drinken een biertje op de fraaie markt en laten ons adviseren over onderdak want de toeristeninfo misten we op een haar na. We vinden een kamer in hotel ttt bij het station. Intussen regent het gestaag. 's Avonds lopen we de stad in en eten bij de 'Kiepenkerel'. Kiepenkerels waren marskramers die met allerlei spullen op de rug van boerderij naar boerderij gingen. Ze trokken veel naar het westen, de Achterhoek. Wij kennen ze van ons Marskramerpad. Het is gezellig druk in het restaurant en we eten gerookte forel met slagroom met frambozen, lekker! Onze avondwandeling valt in het water..

• 23 Juni 2016 - 16:06

Monique Reuling:

Leuk, Münster, zo gezellig daar.
    Goeie reis verder. Groetjes.

• 29 Juni 2016 - 12:21

Els:

wat een verhalen!!! en wat een totaal aantal km !!!! Reuze benieuwd naar foto's!