01-06-2016 - Reisverslag uit Zadní Třebaň, Tsjechische Republiek van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu 01-06-2016 - Reisverslag uit Zadní Třebaň, Tsjechische Republiek van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

01-06-2016

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

02 Juni 2016 | Tsjechische Republiek, Zadní Třebaň

Plzen-Zadni Treban, woe. 1-06-2016 Het is zonnig en licht bewolkt als we door het parkje met de kunsrwerken vertrekken en langs de Pilsner en de Gambrinus brouwerijen de stad verlaten. Het is meteen klimmen geblazen door het heuvellandschap en buitenwijken tot we na zeven kilometer Plzen achter ons laten. Het is mooi fietsen maar meer klimmen dan verwacht. Door een bos en langs twee stuwmeertjes en tegen de middag zijn we in Rokycany. De markt is overstroomd door basisschool leerlingen, een sportdag? Er zijn een paar mooie huizen en weer een hoge Maria zuil met verschillende heiligen er omheen. We fietsen verder langs de Baklavabeek en plots trekt de lucht dicht. Bij de eerste plensbui schuilen we onder een afdakje van een container, bij de volgende onder een reuzenden. Door de velden naar het volgende dorpje. Bij een houten cafeetje zien we trekkersfietsen staan en de volgende bui komt eraan. Binnen zitten vier fietsvrienden die gisteren in Praag aankwamen en via de Main, de Rijn en de Ardennen naar Belgie terug fietsen. Het is gezellig, we zitten droog en kletsen over onze fietservaringen. Als we opstappen breekt de zon even door en zet beek en bos in schilderachtig licht. Een half uur later onweert het weer en valt de regen bij bakken uit de lucht. We schuilen onder de overkapping van een paar houten loodsen tot het gewoon regent. Geleidelijk klaart het uit. We klimmen weer eens en over zeer geaccidenteerd wegdek, over de natuur niets dan lof. Dan dalen we geleidelijk doch gestaag tot Horovice waar weer een klim door het dorp wacht. Even verder fietsen - het loopt naar vijven - wordt dik 20 km. want er is geen horeca noch hotel. Het wordt een mooie tocht over een lichtglooiende weg door het boerenland met veel kleine dorpjes en onder wisselende wolkenluchten. In Zadni Treban vinden we een pension op een rommelig erf. De gastheer is uiterst vriendelijk maar spreekt geen woord buiten de deur. We krijgen een kamer met frisse bedden en al is de badkamer wat groezelig, er is een warme douche. Meer hebben we niet nodig. De camping ernaast is ligt mooi aan het water. In het 'rattlesnake saloon', tevens dorpskroeg scoren we Tsjechische goulash met brood. Met een biertje in de avondzon kaarten we na over een dag met zeer wisselvallig weer en veel meer klimmeters dan verwacht.