30-05-2016 - Reisverslag uit Mariënbad, Tsjechische Republiek van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu 30-05-2016 - Reisverslag uit Mariënbad, Tsjechische Republiek van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

30-05-2016

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

31 Mei 2016 | Tsjechische Republiek, Mariënbad

Marktredwitz-Marianske Lazne, ma. 30-05-2016 Het ontbijt wordt overheerst door beelden van zware overstromingen in Zuid Duitsland. Hier is het grijs en er is regen voorspeld. We fietsen de Roeslau-Eger route, dus fietsen we langs het riviertje dat zich een weg baant door het dal. We volgen de glooiingen van de heuvels. Als we een afslag te vroeg zijn fietsen we over een bospad bedoeld voor wandelaars. Het levert ons naast wat gezeul met de fietsen een prachtig gezicht op de Roeslau kloof en we ontdekken een oude mijnschacht die herinnert aan de vroegere mijnbouw in Arzberg. Het is ook de poseleinstad. Een enorme leegstaande porseleinfabriek staat symbool voor het afnemen van deze bedrijfstak. Zeven km. verder zijn we bij de grens. Ik merk het amper. Er ligt een platte steen met opschrift en nog een paar stenen die spreken over ontmoeting. We fietsen eerst op een brede, rustige weg tot we aan het einde van een groot stuwmeer door een bosje en een park rijden en tegen de hoge stadsmuur aan Cheb (Eger)aankijken. Vooral de markt is mooi met haar vele  oude huizen. De kerk is dicht, musea gesloten op maandag Na dit korte intrmezzo verlaten we de stad om de rest van de middag te dalen en te klimmen door het groene grasland, akkers en bosjes tegen een decor van beboste heuvels. De dorpen lijken meer gehuchten en ze zijn dun gezaaid. Af en toe valt er een bui maar dat valt best mee. Weinig horeca onderweg tot we in Dolni Zandor een supermarktje vinden en wat brood, vlees en kwark inslaan. Vervelend vind ik dat Tsjechisch zo vreemd is dat we er niets van verstaan. De caissiere  rekent snel de Tsjechische kronen in euro's om. Wij picknisken op het eerste bankje. De rest van de middag verloopt in hetzelfde mooie landschap, vooral het wegdek wisselt. Tegen vier uur zijn we het zat, ook met de regen. We zijn in Marianske Lanze/Marienberg. In Villa Dino krijgen we een  kamer, het lijkt wel een appartementje. Het valt op dat mensen weinig lachen en stug voor zich uitkijken op straat, ook in kleine dorpjes. Zou dat nog de nasleep zijn van een regime dat geen commentaar wil? Als we tegen half acht willen eten is de keuken dicht. In een tenje tegenover maakt de kok nog lamskoteletjes met spinazie. De serveerster leert ons dat eten om zes uur gebruikelijk. Om Acht uur gaat het hek dicht. Marianske Lazne is een wereldberoemd kuuroord, Goethe en Chopin kwamen er al. Langs een brede boulevard en een ruim park liggen huizen, zeg maar kasteeltjes. Met veel tierlantijnen  en in pasteltinten lijken het enorme suikertaarten. Vele zijn gerestaureerd maar er blijft nog het nodige te doen aan al die monumentale glorie. De nieuwe hotels zijn in dezelfde stijl opgezet. We ontdekken een Grieks orthodoxe kerkje, nog gesposord door de tsaar. Het is wel een stad  om eens een dagje in rond te kijken. Wij houden het bij een impressie, de klimmeters laten zich voelen.

• 31 Mei 2016 - 21:36

Monique Reuling:

Wat leuk om jullie hier te volgen op reis naar Praag.
    Prestatie hoor in weer en wind op de fiets.
    En wat schrijf je ontzettend leuk Karlien!
    Veel succes. Groetjes, Monique.

• 01 Juni 2016 - 10:12

Willy:

Hallo Karlien en Jan.
    Erg leuk om jullie weer te mogen volgen. Je schrijft: "zijn we bij de grens. Ik merk het amper. Er ligt een platte steen met opschrift"!!! In 1995 ben ik (Willy) samen met onze dochter met een busreis naar Praag geweest. Toen werd er nog héél streng gecontroleerd aan de grens. Een echtpaar had geen paspoort, maar 'n identiteitskaart bij zich! Zij werden uit de bus gehaald en meegenomen tot achter een gordijntje. Zag er allemaal héél spannend uit, ook voor ons mede busreizigers! Nà verloop van zo'n 3 kwartier en een boete voor die mensen, mochten we weer verder rijden!!!
    Voor jullie wensen wij een goede reis verder en Praag is zeker de moeite waard!
    Groetjes van Wim en Willy

• 02 Juni 2016 - 08:55

Joke Van Veen:

Hoi Jan en Karlien ,

Ik probeer met jullie mee te genieten ,heerlijk om de hele dag in de natuur te zijn !
    Jammer dat het weer af en toe zo nat is ,maar wat we op de buis zien in verschrikkelijk.
    Ik heb nu de kaart er ook bij en jullie naderen Praag al .
    Zaterdag ga ik met een excursie reis naar Engeland een weekje ,
    Heel veel plezier samen en geniet van de vrijheid en de natuur.

Groetjes, Joke van veen

• 02 Juni 2016 - 09:36

Anneke Versloot:

Hoi Karlien en Jan.
    Ik lees met veel plezier jullie verhalen! Wat een schrijftalent ben jij, Karlien.
    Jullie zijn al zo ver gekomen en hebben zulke prachtige dingen gezien. Ik wens jullie nog een hele prettige voortzetting van dit mooie avontuur.
    Wij vertrekken morgen naar de Dordogne. Nemen maar racefietsen mee, want je weet het maar nooit met die benzineproblemen daar in Frankrijk.
    Veel plezier in Praag straks
    groetjes