21-05-2016 - Reisverslag uit Blankenrode, Duitsland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu 21-05-2016 - Reisverslag uit Blankenrode, Duitsland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

21-05-2016

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

22 Mei 2016 | Duitsland, Blankenrode

Lippstadt-Blankenrode, za. 21 mei 2016 Ik begin de dag met een wandeling rond het eiland in de Lippe en neem de tijd om de infobordjes te lezen over de betekenis van de rivier voor de stad, vroeger en nu. Na een lekker ontbijtje kunnen we voor de deur onze route weer oppikken en fietsen door het stroomgebied langs de Lippe het stedelijk gebied uit.Als we een paar kilometer langs een secundaire weg fietsen, geen routebordjes meer zien en we in een dorp aankomen waar we niet doorheen  moeten hebben we strijd. Jan beweert dat we volgens de gps goed rijden, ik bewijs met de kaart dat we fout zitten. Mokkend volgen we de secundaire weg die overigens niet druk is op deze zonnige zaterdagochtend. Ook de akkers met graan, asperges, maissprietjes en kleine bosschages vormen een mooie fietsomgeving. We komen vanzelf op onze route met fietspaden langs beekjes en onverminderd door het boerenland. Onze eerste stop is in Delbruck. Een groep mensen in het zwart komen van het kerkhof en gaan de plaatselijke kroeg in. De pastoor met zijn acolieten in vol ornaat loopt terug naar de kerk. Wij hobbelen er achteraan want vanwege de historische dorpskern is deze geplaveid met kinderkopjes.Het stemmige dorpsplein met vakhuizen rond de oude kerk is volop in bedrijf met een markt vol kraampjes. Wel de moeite van het ommetje waard. Langs een heldere beek waar  de waterplanten meedeinen op de stroming fietsen we langs de Lippe see met zeilboten en campings en verlaten de Lippe.Het stadje Schloss Neustadt dankt haar naam en aanzien aan het groots kasteel met tuinenen bijgebouwen. Na het kasteel gaat onze weg over gravelpaadjes door een parkachtig landschap en langs de Pader, een riviertje van slechts vier kilometer gevoed door bronnen. Zo bereiken we de oude binnenstad van Paderborn.In de Dom maken we het einde mee van de vormselviering. Het orgel dondert en op het koor is een blaaskapel die voor het orgel niet onderdoet. Na de plechtige viering verlaten bisschop en vormelingen in stoet de kerk. Het is een gotische kerk met glasramen van klassiek tot minimalistisch. Het stadshart combineert moderne bouwwerken met oude kerken, klassieke paleizen en een monumentaal stadhuis. We lunchen en een oudere heer spreekt ons aan en wil op onze fietsen passen terwijl wij een kerk binnengaan die hij ons aanbeveelt: een barokke kerk met veel goud, wit en roze. We verlaten Paderborn tot we bij het Almehof voor een slagboom staan. Het is privegebied en er moet een euro tol worden betaald. Dan gaat de slagboom omhoog. Later lees ik dat het alleen voor auto's geldt. De Alme is een kabbelend riviertje omringd door veel wilg en vlakke weilanden die begrensd worden door beboste heuvels. Het is lekker fietsen door het groene dal. De Alme gaat over in de Altenau en het landschap wordt bosrijker. We stoppen even bij het witte kapelletje van Kluskapelle en het Spiekerhuis, een prachtig vakwerkhuis, 400 jaar oud in Atteln. Even rusten met een ijsje en dan naar Husen waar we geen bed vinden. We fietsen door en het worden mooie kilometers langs de Altenau en door de bossen met een gestage klim van vijf kilometer. Dan dalen we af naar het 'Walddorf' Blankenrode waar we in Haus Eggewald een riant onderdak vinden. De oude baas weet precies wat we nodig hebben en beantwoordt onze vragen voor we ze gesteld hebben. Hij heeft de vorige nacht ook Hollanders gehad  onderweg naar Praag. Eerst krijgen we een biertje en de menukeuze: schnitzel of gulash. We krijgen een riante kamer en kunnen nog even zonnen op ons balkon. De hertengoulash smaakt heerlijk met ons eerste flesje wijn. De baas bedient ons en komt na het eten uitgebreid buurten. Hij vertelt dat hij ziek is en ouder wordend de toekomst steeds beperkter wordt. Zo filosoferen we samen over het leven. Als we ons terug trekken val ik prompt in slaap, de wijn doet zijn werk!