19-05-2016 - Reisverslag uit Borken, Duitsland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu 19-05-2016 - Reisverslag uit Borken, Duitsland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

19-05-2016

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

20 Mei 2016 | Duitsland, Borken

Wesel-Bork, do 19-05-2016 Een frisse, grijze ochtend maar de nachtelijke regen is opgehouden. Er wacht een copieus ontbijt en we kunnen nog kiezen hoe we ons ei willen. Een hotel om te onthouden! We werpen nog een blik in de Willibrordi Dom door de glazen deuren: een sobere, evangelische kirche, in oude luister hersteld. Nog een foto van het nieuwe, oude raadhuis en we verlaten Wesel en de weidsheid van de Rhein met zijn uiterwaarden en kolken. Vandaag beginnen we met de beslotenheid van een loofbos dat zijn hoogste lied zingt dankzij de fluitende vogels. Na het bos fietsen we langs een fabriek met enorme opslagtanks om af te buigen naar Krudenburg, een piepklein dorp met een hoofdstraat geplaveid met kasseien. Dat zal wel historisch zijn. Bovendien staat er nog een imposante toren met muur. Belangrijk is dat er een met bloemen versierd uitkijkje is op de Lippe. Vanaf Wesel volgen we het Lippedal, zien allerlei verwijzingen en nu steken we het riviertje over dat rustig stroomt of vrolijk over stroomversnellingen en keien kabbelt. We steken door naar het Wesel-Datteln Kanaal dat parallel aan de Lippe loopt. Het kanaal is voor de industrie. We verlaten het kanaal voor het kasteeltje van Gartrop. Een imposant wit kasteel met slotgracht en kapel en smeedijzeren hekken. Tegenwoordig een etablissement waar beter begoeden een feestje kunnen bouwen. In de slotgracht zwemmen twee ons onbekende dieren die zich tegoed doen aan kroos, een soort langharige ratten? We buigen weer naar het kanaal met zijn groene water en zilveren ribbels van de grijze luchten. Op de oevers af en toe een camping met huisjes en caravans, discreet verscholen in het groen. Tenslotte fietsen we op een dijk tussen de Lippe en het kanaal om de route langs de kronkelende Lippe te volgen langs de rafelranden van het uitgestrekte dorp Dorsten. We steken diverse keren de rivier en fietsen langs akkers met wuivend groen graan, sprietjes mais en weilanden met koeien en paarden. Als we de Lippe verlaten, volgt nog wat bos tot we Haltern am See bereiken. In het drukke stadshart staat de sint Sixtus kerk en ze is open. Het blijkt een bedevaartkerk naar  een kruis waar rond 1750 een wonder gebeurde. Het kruis valt op omdat de armen van de gekruisigde schuin omhoog steken alsof ze op een kettingzaag zijn vastgezet. Een bijzonder kruis dat we met eenkaarsje geeerd hebben. Bij de plaatselijke visboer hebben we geluncht: wraps met zalm en een visfrikandel met kartoffelsalat. Dat 'am See' blijkt een heel groot stuwmeer te zijn. We fietsen over de stuw en dan over een zuwe door het meer. Die is zo breed en bebost dat we nog amper meer zien. Gelukkig volgt er nog een open stuk. Als we terug het bos in fiersen komen in een prachtig heidelandschap met solitaire dennen, plukjes berk en  zelfs jeneverbes struiken. Een infobord dat daar staat meldt over de vele discussies of daar nu een heidelandschap thuishoort. Daarna steken we voor de verandering de Lippe en het kanaal over met een ommetje door Flaesheim: een kerkje en een paar vakwerkhuizen rond een stil pleintje. Bij het kanaal fotografeert Jan de machtige sluisconstructie. Hier wordt een reusachtig schot dat  als sluisdeur dient uit het water gehaald of neergelaten. Na het kanaal volgt nog een stukje langs de Lippe tot we door een bos en de laatste boeren wegen aankomen in Bork. Hotel Bollerot waar we zowat  tegen aanrijden is hermetisch dicht. Dus de methode: biertje op terras, proberen. De vriendelijke bediening belt voor ons het hotel en jawel, wekunnen er terecht. Een oude baas opent de deur, wijst de schuur aa n voor de fietsen en begeleidt ons naar onze kamer. Het hotel is wat gedateerd maar de kamer met douche en toilet is verrassend nieuw. We knappen ons op en fietsen naar cafe 'Alt Bork' waar we genieten van een boerenshnitzel en een fruitige hanenshnitzel. Ook deze dag kan niet meer stuk.