17-05-2016 - Reisverslag uit Elst, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu 17-05-2016 - Reisverslag uit Elst, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

17-05-2016

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

18 Mei 2016 | Nederland, Elst

Wilnis-Elst (Gld), di. 17-05-2016 Tegen halfelf zijn we gepakt en gezakt. Hannie zwaait ons uit wat het vertrek opleukt. De zon is net doorgebroken. Vandaag fietsen we op de gps, voor mij een kleine oefening in overgave. Jan heeft de route uitgeprint: een zwarte lijn tussen twee vlaggetjes.We vertrekken via de Korenmolenweg richting Portengen en om het landgoed Haarzuilen naar Vleuten. Een ons bekende weg tot we naar een nieuwe plas langs de A2 afbuigen. Een nieuwe weg waar niet alleen de bermen vol bloemen staan maar ook de betontegels gebloemd zijn en het fietspad gemarkeerd met bloemen i.p.v.een saaie witte streep. Zonder problemen doorkruisen we via een doorlopend fietspad Leidse Rijn tot we onder de snelweg doorgaan en tegen het Amsterdam-Rijnkanaal aanfietsen dat we volgen tot we Nieuwegein binnen komen. Een enigzins gevaarlijk fietspad want er wordt gewaarschuwd voor agressieve kraaien. Na een paar omzwervingen steken we het brede kanaal over om onze route aan de andere oever weer op te nemen. Het is lekker fietsweer al is de zon achter de wolken verdwenen. We passeren de laatste nieuwbouwwijken van Houten en steken een paar kilometer verder de brug over om langs de andere oever verder te gaan. Plots zien we velden vol laagstam fruitbomen, we zijn in de Betuwe. We verlaten het kanaal en fietsen de Lekdijk op waar we een schitterend uitzicht hebben over de uiterwaarden en de kronkelende rivier. Het groen in honderden variaties is de hele dag een lust voor het oog. Tel daarbij de bloemrijke bermen met fluitekruid, smeerwortel, dovenetel, koekoeksbloemen en de botergele weiden en een windje in de rug. Het is genieten van elk moment. We nemen de pont bij Wijk bij Duurstede om door de weilanden en langs boerenbedoeninkjes verder te fietsen tot we de imposante sluizen van het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken om verder te fietsen langs dat kanaal. Daar de bankjes dun gezaaid zijn, picknicken we in het malse gras met uitzicht op de grote schepen. In de verte ziet het regelmatig dreigend en grijs uit terwijl wij in een dun zonnetje fietsen. Als we het kanaal verlaten fietsen we langs uitgestrekte fruitgaarden en boom kwekerijen. Zo peddelen we langs dorpjes als Lienden, Ingen, Opheusden en Zetten. Daar verandert het open landschap en fietsen we onder de eikebomen tot we de snelweg oversteken waar een ambulance bezig is met twee aangereden fietsers. Nog enkele kilometers langs de Linge en we bereiken Elst. We hebben 88 km. gefietst en beklinken dat met een biertje. Tegen vijven gaan we naar ons gastadres bij vrienden op de fiets waar we hartelijk ontvangen worden. We frissen ons op om dan lekker ti-pan te eten bij  de chinees. Terug 'thuis' drinken we koffie bij Wil en Annie en wisselen gezellig fiets- en andere ervaringen uit. Een verrassende eerste dag met beginners luck qua weer en wind.